علوم ارتباطات

علوم ارتباطات

ارائه مطالب در مورد نقش و تاثیر رسانه ها در افکار عمومی و بررسی مکاتب مختلف نظری این حوزه فکری می باشد
علوم ارتباطات

علوم ارتباطات

ارائه مطالب در مورد نقش و تاثیر رسانه ها در افکار عمومی و بررسی مکاتب مختلف نظری این حوزه فکری می باشد

شبکه های اجتماعی مجازی، تهدید ها یا فرصت ها

هر روز شنیده و دیده می شود که شبکه‌ی اجتماعی جدیدی پا به عرصه فضای مجاز نهاده است و با سرعت بسیار زیادی ضریب نفوذ بالایی پیدا می کند. از سوی دیگر شرایط حاکم بر این فضا از یک سو و نحوه استفاده هم وطنانمان به ویژه نوجوانان و جوانان از سوی دیگر دغدغه ها و نگرانی هایی را برای مربیان و و متولیان تربیتی، والدین و مدیران امور فرهنگی کشور بوجود آورده است. طرح عجولانه و برخوردهای غیر کارشناسانه این پدیده ها که آن هم فقط به فیلتر کردن و بستن و کنترل و نظارت مستقیم و جرم تراشی برای بهره برداری کنندگان غالب این شبکه ها موجب شده است تا نتایج درست و تاثیرگذاری عایدمان نشود که در زیر به بخش هایی از این نتایج در دو بخش عمده اشاره می شود: 1- بیم ها و تهدیدها 2- فرصت ها 


1- علاقه مندان اصلی این شبکه ها نوجوانان و جوانان کشور هستند، آن هم به دلیل شرایط سنی، داشتن فرصت زیاد، کنجکاوی و ماجراجویی، تمایل به ارتباط با جنس مخالف و ... میباشد. این علاقه جوانان در این شبکه اگر خوب هدایت نشده و برخورد مناسب صورت نگیرید قطعا خطر آفرین خواهند شد.است. در آنجا دیده می‌شوند، لایک

(پسندیدن) می‌زنند، نظر می‌دهند و خود واقعی‌شان را بروز می‌دهند.


ضرورت نهضت سواد رسانه ای در جامعه ی متکثر رسانه های کنونی

 در بیان اهمیت موضوع باید اذعان داشت که سواد رسانه‏ای ترکیبی از تکنیک‏های بهره‏وری مؤثر از رسانه‏ها و دریافت بینشی صحیح و درکی واقعی برای تشخیص رسانه‏ها و پیامهایشان از یکدیگر است. سواد رسانه‏ای به مخاطبان می‏آموزد که از حالت انفعالی و مصرف کننده‏ی صرف خارج شده و یک رابطه متقابل و فعالانه با رسانه و به سود خود برقرار نماید. معادله‏ای که آنها را از مضرات احتمالی در مواجهه با پیام‏های ارتباطی و اطلاعاتی رسانه‏ها مصون بدارد.

بنابر این پرداختن به این موضوع در عصر متکثر و الوان رسانه‏ها با انواع پیام‏های تولیدی قابل دسترس، به نظرمی‏رسد از اهمیت فوق العاده‏ای برخوردار است. بنابراین ایجاد نهضتی فراگیر در جامعه برای بهره‏مندی هوشمندانه و مفیدترمخاطبان از این کهکشان عظیم رسانه‏ای لازم و ضروری به نظر می‏رسد.

تولید و انتشار علوم و گسترش دانش در جامعه‏ی امروزی ما رشد چشمگیری داشته، و سطح سواد و تحصیلات آکادمی عموم اقشار مختلف مردم ارتقا یافته است، ولی این لزوما به این معنا نیست که سواد رسانه‏ای و آموزش رسانه‏ای ما نیز توسعه یافته است، لذا بر آن شدم تا با پرداختن به این موضوع مهم، قدمی هر چند کوتاه در جامعه‏ی دانشگاهی و علمی برداشته شود.